Monday 21 May 2012

Mutiara Kata

Assalamualaikum.. :)
Hari ni nak kongsi sedikit kata-kata mutiara indah yang boleh bagi kita semangat bila kita rasa down atau sedih. Bukan apa sebenarnya, kadang-kadang tu aku sendiri bila aku sedih mesti aku cari encik google untuk tolong aku. Tolong apa? Tolong bagi semangat dekat aku dengan kata-kata yang kita sendiri pun kadang2 tak pernah terpikir benda tu yang boleh menaikkan semangat dan bagi kekutan dalam diri kita.. Here we go :)


***

Ingatlah selalu hal yang membezakan seorang yang mulia dan seorang yang bodoh : Orang bijak selalu menyalahkan dirinya, orang bodoh akan menyalahkan orang lain.


Menunggu sangatlah mengesalkan, membosankan dan menggelisahkan. Begitu juga dengan seorang pemalas, yang seumur-umur hanya menunggu waktu yang tidak kunjung berakhir. 

Senyum mampu menyelesaikan banyak masalah, dan diam mampu membuat kita terhindar dari banyak masalah.

Diam bukanlah kelemahan, jika diiringi dengan perbuatan dan hasil nyata. 




Tidak seorang pun punya kemampuan untuk melakukan sesuatu hal sempurna, tapi setiap orang diberi banyak kesempatan untuk melakukan hal yang benar.


Seseorang tak akan pernah mencintai Anda dengan tulus dan apa adanya, jika Anda selalu menyembunyikan kekurangan Anda darinya. 


Hidup adalah memilih, namun untuk memilih dengan baik, anda harus tahu siapa anda dan apa yang anda perjuangkan, ke mana anda ingin pergi dan mengapa anda ingin sampai di sana.

Kesedihan adalah ibarat terdampar di gurun pasir. Hal terbaik adalah berusaha keluar dari gurun pasir tersebut.







Masa-masa terbaik dalam hidup adalah saat kita mampu menyelesaikan masalah sendiri. Masa-masa suram kehidupan adalah saat kita menyalahkan orang lain atas masalah yang kita hadapi.

Jika anda merasa pendapat anda tidak didengar, ketahuilah, sebenarnya anda tengah belajar untuk menghargai.

Bicaralah dari hati dan dengan hati, kerana hati mendengar lebih tajam daripada telinga.



Saat kau berpikir tentang orang yang cantik dan tampan, pikirkanlah bahawa kau adalah bahagian dari mereka.


Mengucapkan maaf hanya mampu dilakukan oleh orang-orang berani.

Tuhan telah memberikan kita ikan, tinggal kita yang harus mengail untuk mendapatkannya.



Jika anda telah berusaha untuk mengubah sesuatu namun tetap tak berhasil, cubalah untuk mengubah pandangan anda.





Jangan terlalu lama menangisi apa yg telah terjadi. Hal yang kamu tangisi saat ini mungkin hal yang akan kamu syukuri suatu saat nanti.

Orang pintar bukanlah orang yang menuntut ilmu setinggi langit untuk mendapatkan ijazah, namun orang yang berusaha sekuat tenaga hingga mampu mempekerjakan dan menggaji orang yang menuntut ilmu setinggi langit untuk mendapatkan ijazah.



Teguran dan kritikan itu ibarat ubat. Terasa pahit awalnya, tetapi akan terasa khasiatnya ketika sudah diminum.


***

Kalau nak share semua memang takkan habis lah. terlalu banyak kata-kata yang boleh kita jadikan satu titik untuk kita bangkit. :) 


Sumber  : :) .

No comments:

Post a Comment